Mai aproape de cer, în Tenerife!

Un grup de elevi de la Liceul Teoretic “Gheorghe Lazar” din Pecica însoțiți de doamnele profesoare Camelia Kallos si Anca Popescu au participat  în perioada 12-18 februarie 2017 în Tenerife, insulele Canare la al patrulea schimb de elevi pe termen scurt din cadrul parteneriatului Erasmus+ care se derulează în această perioadă în liceul pecican. Parteneriatul “Reach the Sky!” (“Atinge cerul!”) coordonat de doamna profesor Camelia Kallos  își propune dezvoltarea unor proiecte pe teme de astronomie, disciplină care nu mai este studiată în curriculumul școlar, dar care reprezintă una dintre cele mai de top științe ale prezentului dar mai ales ale viitorului. Participanți la acest schimb de elevi au fost școli din Spania, Polonia, Slovenia și Romania.

Școala gazdă, I.E.S. Magallanes din localitatea San Isidro, Granadilla a organizat o serie de activități deosebite pentru toți participanții la acest proiect, scopul activităților fiind acela de a dezvolta la elevi abilități de lucru în echipe internaționale, de a a sparge bariere ligvistice si de a înlătura stereotipii.

 

În prima zi a vizitei, elevii au fost familiarizați cu școala gazdă și au avut ocazia să se cunoască prin intermediul unor activități de tip ice-breaking. Directorul școlii din gazdă le-a urat bun venit și i-a încurajat pe profesori să găsească forme de continuare a bunei colaborări și după ce parteneriatul Erasmus+ se va fi încheiat.

Elevii din Tenerife au pregătit un mic moment artistic în care au prezentat invitaților informații despre insula Tenerife, despre geografia, istoria și cultura locală. La rândul lor, fiecare dintre echipele participante au prezentat videoclipuri despre țara, orașul și școala lor. Seara, elevii au petrecut-o la lumina astrelor și pe muzica oceanului Atlantic, pe plaja neagră din El Medano. Acolo au făcut observații astronomice, profitând de cerul extrem de propice pentru astfel de activități.

A doua zi a intalnirii de proiect s-a desfășurat în orașul La Laguna la I.A.C (Institutul de Astrofizică din Canare), unde participanților li s-au prezentat de către gazdele lor, Nayra Rodrigues Eugenio și Alfred Rosenberg Gonzales beneficiile și condițiile de amplasare a telescoapelor pe insulele Tenerife și La Palma de Canare. De asemenea, le-au fost prezentate de către specialiștii de la I.A.C. (Antonela Varella , directorul I.A.C.) efectele poluării luminoase și modalități facile de combatere a acestui tip de poluare. În acest sens, a fost subliniat succesul obținut în zonă prin faptul că insula Tenerife este protejată chiar printr-o lege împotriva poluării cu lumină. Ne-a fost prezentată și o modalitate de a face așa-numitul turism inteligent, turism științific. Elevii au fost implicați în mod activ în prezentările realizate de experții I.A.C., aceștia au participat la o modelare a Sistemului Solar și astfel au înțeles dimensiunea Sistemului nostru Solar, mărimea galaxiei Calea Lactee și cât de mare este de fapt Universul observabil. După sesiunile de lucru de la I.A.C întregul grup s-a deplasat la Muzeul de Cosmosului și al Științelor din La Laguna. Acolo au vizionat o prezentare în cupola planetariului și au putut să experimenteze diferite fenomene fizico-chimice modelate în muzeu.

Partea culturală a fost excelent armonizată în programul zilei prin intermediul unei mese de prânz tradițional canarian. Au fost servite diferite mâncaruri locale foarte gustoase, dintre care amintim cartofii copti cu sosuri mojo roho și moho verde, brânza de capră grilată stropită cu aceleași sosuri, tocaniță de ton și diferite deserturi. Înainte de a pleca către El medano, localitatea în care am locuit pe perioada schimbului de elevi, am putut sa vizităm centrul vechi al orașului.

 

A treia zi a vizitei de proiect s-a desfășurat la școală, unde elevii au avut de prezentat în cadrul competiției “Are You Up For Challenge?” diferite materiale pe teme de astronomie realizate în ultimele luni de proiect. Echipa școlii pecicane a prezentat un video, numit “Track of Astronomy in Pecica and surroundings” (Urme ale astronomiei în Pecica și în împrejurimi), video cu care a ocupat locul al treilea în cadrul acestei competiții între școlile partiicpante la acest schimb de elevi pe termen scurt. Apoi elevii au fost împarțiți în echipe internaționale și au avut de rezolvat diferite materiale pentru a evalua și consolida cunoștințele de astronomie. Seara am profitat de timpul extreme de favorabil și de cerul canarian și am desfășurat sesiuni de observații astronomice pe plaja neagră din El Medano.

A patra zi de proiect s-a desfășurat în apropierea vulcanului El Teide (~3700 m altitudine). Am vizitat Parcul Național El Teide și am studiat peisajul pe care l-a construit magma vulcanului pe acest munte. Apoi ne-am deplasat în apropiere, spre locul în care diferite țări europene au amplasate telescoapele. Este o zonă cu acces restrâns, pentru a intra în această zonă a fost necesară obținerea, în avans, a unei autorizații de acces. Aici am fost ghidați de astrofizicienii pe care i-am întâlnit la I.A.C. și ne-au fost prezentate diferite telescoape și diferite experimente științifice (Magic, Quijote). Unele dintre telescoape transmiteau date catre sateliți și nu au putut fi observate decât de la distanță. Din nou am putut vedea o modelare a Sistemului Solar și am făcut observații astronomice de zi, analizând Soarele la telescop cu diferite filtre. Am avut șansa să vedem și unul dintre cele mai frumoase apusuri de soare din lume. Acest apus a fost special deoarece soarele nu a apus în ocean, ci a apus într-o mare de nori care înconjurau  ca un guler vârful vulcanului El Teide. În cadrul observațiilor astronomice de noapte am putut observa apariția pe cer a Stației Spațiale Internaționale (I.S.S.) și am putut recunoaște multe constelații pe care nu le văzuserăm până atunci decât în aplicații software. Am avut ocazia să vedem și cum se poate face astrofotografie la nivel profesional în scop de cercetare, și pentru exemplificare am fotografiat galaxia M32.

 

În ultima zi am avut activități de prezentare a unor materiale realizate de către noi înainte de a efectua vizita de proiect. Tematica a fost “Moon” (Luna) și “Sun and Constelllations” (Soarele și Constelațiile). Echipa liceului pecican a realizat pentru aceste proiecte 2 reviste (“Moon” și “Moons”) și un videoclip (“Constellations in Romanian Tradition” – “Constelațiile în tradiția românească”). Activitatea a fost apoi evaluată cu ajutorul unuor quiz-uri interactive aplicat echipelor de elevi. Tot în această ultimă zi s-au completat și chestionare de evaluare a sesiunilor de lucru și au fost acordate certificcatele de participare.

La întoarecere, unii dintre participanții la acest schimb de elevi pe termen scurt ne-au declarant următoarele:

“Ne-am întors din Tenerife încărcați cu energii pozitive datorate unor experiențe de viață de neuitat. A fost pentru prima dată când am zburat cu avionul, a fost pentru prima dată când am ieșit din țară, a fost pentru prima dată când m-am aflat atât de departe de familia și de prietenii mei.” (Gal Andrea)

“Am găsit în San Isidro, Granadilla o școală primitoare și elevi care ne-au lăsat să ne integrăm rapid în grupul lor. Vremea a fost extraordinară, am găsit soare de vară acolo. Oceanul e fascinant, de fapt toate locurile sunt deosebite acolo. Pe marginea drumului am văzut cactuși și palmieri. De-a lungul insulei sunt plantații de banani, aceste livezi fiind protejate de arșița soarelui cu un fel de prelate. Mâncarea locală este foarte gustoasă. Am întâlnit astrofizicieni de top din toată lumea, unii dintre ei candidați la premiul Nobel pentru știință.” (Pentek Iulia)

“Am lucrat la un proiect din care îmi doream să fac parte de mult timp și anume la un proiect de talie internațională. Am intrat în echipa Erasmus a liceului pecican și am început să învăț cum se lucrează într-un mediu european. Am avut șansa să particip la această întâlnire de proiect. Cu emoții și curiozitate am pășit pe tărâmul însorit al insulei Tenerife, unde am fost întâmpinați cu multă căldură de o parte din cadrele didactice spaniole implicate în proiect. Activitățile desfășurate în cele cinci zile de mobilități au fost extrem de interesante, educative, dar și variate: de la concursuri cu întrebări legate de astronomie, vizite la Institutul de Astrofizică, la Planetariu și la Muzeul Cosmosului,  dar și excursia în Parcul Național al vulcanului El Teide, și la observatoarele astronomice din Tenerife au constituit un prilej extraordinar de formare și de socializare atât pentru elevi cât și pentru profesori. Elevii participanți au fost implicați în mod continuu în activități foarte bine organizate și au avut ocazia de a-și îmbunătăți cunoștințele de limba engleză. Am învățat cu toții, profesori și elevi, elemente noi despre astronomie, am văzut cum se lucrează în cercetare la cel mai înalt nivel, am avut ocazia să avem dialoguri interculturale și să descoperim o nouă cultură și un nou mod de viață. Pentru mine ca profesor, Erasmus+ a însemnat o experiență unică și deosebită în care mi-am redefinit orizonturile, în care am văzut locuri noi și am întâlnit oameni interesanți din toate colțurile Europei. Sper ca pe viitor să mai am ocazia să luzrez în astfel de proiecte și aștept cu nerăbdare următoarele mobilități.” (Popescu Anca)

“Lecțiile s-au desfășurat diferit, dar au fost extrem de atractive. M-am bucurat că am avut ocazia să ne gospodărim singuri și să ne administrăm singuri resursele și timpul astfel încât să ne putem realiza programul propus. Și am constatat cât de utilă este cunoașterea unei limbi străine. Programul Erasmus este o oportunitate deosebită pentru orice elev care dorește să cunoască lumea europeană. Este o șansă care îți deschide noi orizonturi, care te face să îți dorești să participi iar și iar la astfel de experiențe. Consider că participarea la un eveniment Erasmus este benefica atât pentru elevi și profesori cât și pentru familie și comunitatea din care face parte școala și nu poate aduce decât plusuri atât în plan personal cât și în plan profesional. Este o oportunitate uriașă de a realiza contacte cu oameni din diferite țări având aceleași pasiuni, care cine știe, poate se vor transforma cândva în profesii. Mi-aș dori nespus de mult ca acest program să continue cu alte parteneriate în școala noastră, astfel mai mulți colegi ar avea șanșa unei experiențe unice de dezvoltare personală, o stimulare a învățării și precum și descoperirea unor noi pasiuni, așa cum am avut eu.” (Brezan Csaba)

 

 

 

 

 

Comments are closed.